6 клас
Тема: МУЗИЧНІ ЖАНРИ В ТЕАТРІ І КІНО (1 година – «ТЕАТР»).
Художня назва: «Театр починається з вішалки, а опера – з Джоаккіно Россіні».
Поняття: Акустика. Увертюра. Арія. Каватина.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із музичними жанрами «увертюра», «арія», «каватина» на прикладі опери «Севільський цирульник», з поняттям «акустика»;
розвивальна: розвивати музичний слух учнів, навички тактування, художньо-образне мислення, акторські здібності, збагачувати їх кругозір;
виховна: виховувати інтерес до театру, почуття гумору, естетичний смак, повагу до традицій українського народу.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: музичний інструмент, ПК, підручник, ілюстрації та відео за змістом уроку, портрет Дж.Россіні, коротке лібрето його опери «Севільський цирульник», паперові серця, плакат «Самооцінювання».
ХІД УРОКУ
- ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
Музичне вітання.
Перевірка готовності учнів до уроку.
- АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ. (За попередніми уроками тематичного розділу «ЖАНРИ ХОРОВОЇ МУЗИКИ»)
Домашнім завданням було виготовити подарунки – медальки у різних варіантах. Отже, приготуйте їх.
Гра: «Музичне лото». Проводиться у трійках (можливо і в парах). На одних картках зображені назви жанрів з картинкою-підказкою, на інших – написані визначення. Кожна з груп бере картки (для швидкості виконання завдання однакові), учитель зачитує певне визначення. Завдання учням: правильно і швидко накрити певне зображення на своїй картці. Перемагає група, яка першою виконала завдання.
Визначте хоровий жанр за його композиційною будовою.
А) Твір, що завершує літургію.
|
Б) Твір скорботного характеру, складається з 12 частин.
|
В) Багаточастинний твір монументального значення (великого).
|
Г) Різні твори одного композитора на одну спільну тему.
|
(зображення)
РЕКВІЄМ
|
(зображення)
МЕСА
|
(зображення)
ХОРОВИЙ КОНЦЕРТ
|
(зображення)
ВОКАЛЬНИЙ ЦИКЛ
|
Відповіді:
А – Хоровий концерт.
Б – Реквієм.
В – Ораторія.
Г – Цикл.
Підсумок гри: визначення переможців і вручення учнівських подарунків.
Розспівування.
Тактування на 3 долі у супроводі оркестрової музики «Вальсу».
- МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
«Створення уявної ситуації»
Уявіть, що ви вдома, у своїй дитячій кімнаті. Ви почули цікаву музику з іншої кімнати по телебаченню, здогадуєтеся, що починається кіно. І ось ви швидко сідаєте для перегляду кіно чи мультфільму. Про це подбав композитор, щоб глядачу стало цікаво з перших звуків. За оркестровим вступом ми вирішуємо: дивитись його чи ні. Ми розуміємо, для кого воно: для дорослих чи дітей. А раніше дзвоник скликав на виставу і глядачі спізнювались. Мудро ж придумали композитори!
Евристична музична вікторина.
Вгадайте за оркестровим вступом до кінофільму його характер:
1. «Гарі Потер». (Фантастика)
2. «Ну, постривай». (Мультфільм)
Так, так, мультиплікаційний фільм також належить до кіномистецтва.
3. «Діти капітана Гранта». (Пригодницький)
4. «Шерлок Холмс». (Загадкова музика: детектив)
5. «Маша і Ведмідь». (Мультфільм)
Для чого ми дивимося кіно? (Відповіді дітей)
А коли люди ще не вигадали кіно, як вони дізнавалися про різні історії? (Відповіді дітей)
Енциклопедія мистецтва розповідає, що в театрі Стародавньої Греції велику роль грала музика. Наприклад: хор співом пояснював, що відбувається у виставі, таким чином глядачі розуміли все, що відбувається на сцені: і зором, і слухом.
Повідомлення теми та мети уроку.
Головне завдання: дізнатися про театральні жанри музики: увертюра, каватина, арія на прикладі твору італійського композитора Джаккіно Россіні. Багато композиторів створювали опери. Чому саме цього композитора я обрала? Є відомий на весь світ вислів: «Театр починається з вішалки, а опера – з Джоаккіно Россіні».
- ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ. «Театр» дослівно означає «Місце видовища».
Діти, запрошую вас влаштувати міні-виставу, яка допоможе зрозуміти змість опери і тему уроку. Про що ця опера? Відповідь зображена на афіші. Вгадайте. (Відповідають учні). Назва – «Сивільский цирульник», тобто перукар.
(Роздаю картки із зображенням персонажів «Сивільського цирульника».)
Вправа «Стоп-кадр». (Радість, образа, гнів, страх, сум.)
Театралізація-пантоміма. Опис нижче:
Початок лібрето опери Дж. Россіні «Севільський цирульник». (Дія 1)
Перед тим, як почнемо дію, послухаємо увертюру. Що це таке? Увага!
Кожна опера розпочинається УВЕРТЮРОЮ (це симфонічний вступ, який задає настрій всій виставі).
|
Фрагмент відео-увертюри «Севільський цирульник». На що налаштовує нас оркестрова музика? (Відповіді учнів). Так, якісь хитрощі.
ІНТЕГРАЦІЯ МЕТОДІВ:
ГРА-ТЕАТРАЛІЗАЦІЯ «ПАНТОМІМА» + СПРИЙМАННЯ МУЗИКИ.
Група дітей окремо (що грають ролі), інші учні класу – у кутку зображують оркестрантів.
Ролі: граф Альмавіва, його слуга, цирульник Фігаро, Розін та її старий опікун Бартоло.
На одній із вулиць Севільї зібрались музиканти, щоби акомпанувати в графу Альмавіві у пісні для його коханої Розіни. Він виконує чарівну КАВАТИНУ. Звернемося до словника:
КАВАТИНА – так у давнину називали першу пісню, яку герой виконував на сцені.
|
Дивимося відео-фрагмент каватини "Ecco ridente in cielo" ("Скоро схід золотою яскраво заблистить зорею").
Але даремні всі старання. Музикантам не вдається викликати Розину – її строго опікує старий Бартоло. (Учениця-Розина намагається подивитися, а учень-Бартоло з широко розкритими руками заступає їй дорогу)
Роздратований граф зі слугою Фіореллою прогоняють музикантів. (Учень-граф з учнем-слугою машуть руками, проганяючи «музикантів».)
За сценою чути радісний чоловічий спів (Ла-лі-ла-лей – ла, ла-ла-ла-ла). Це Фігаро, цирульник, співає про те, як він потрібен всім у місті.
Відео-фрагмент каватини Фігаро "Largo al factotum" ("Місце! Розступися ширше, народ!"). (З частковими коментарями учителя – перекладом з італійської на українську).
Швидко з’ясовується що Фігаро давно вже знає графа. Граф із грошима залучає Фігаро собі на допомогу, щоби влаштувати весілля з Розиною. (Учень-граф дає учню-Фігаро гаманець з грошима).
І вони починають розробляти план дій… (Учень-граф на аркуші «пише»).
На цьому міні-виставу завершимо, але в опері сюжет продовжується. Дякую за акторську гру, повертайтеся до парт.
Інформація для вчителя: (Але їх обговоренню заважає доктор Бартоло. Він бурокче про те, що сам сьогодні ж хоче одружитися на Розині. Це почув граф і Фігаро).
Ми ознайомилися з жанрами «увертюра», «каватина», але є ще в опері поняття споріднене з каватиною – це АРІЯ.
АРІЯ – сольна пісня оперного героя у супроводі оркестру. Арія є музичною характеристикою персонажа (його почуття і наміри).
Для виконання арії співаку потрібно володіти правильним розподілом дихання, адже звук триває довго (тим арія складніша за каватину). А в перекладі дослівно «арія» означає «повітря».
|
А як же глядачі розуміли спів соліста, коли в театрі не вигадали мікрофон? На поміч прийшла акустика.
АКУСТИКА – наука про звук, що вивчає його виникнення, поширення, сприйняття і дію.
|
Співаки ставали на спеціальну тумбу з отвором і в нього спрямовували свій голос. Від удару звукова хвиля ставала сильніше і діставалася глядачів.
Знайомство з творчістю Дж.Россіні.
Джоаккіно Россіні народився у родині музикантів: батько грав у оркестрі, мати була співачкою. Талант юного музиканта розвинувся стрімко. (Далі розповідь за плакатом «Талант Джоаккіно Россіні» – додаток. )
Плакат «Талант Джоаккіно Россіні»
(ПОРТРЕТ Джоаккіно Россіні)
співав у хорі,
грав на клавесині та скрипці в оркестрі,
диригував у мандрівній трупі,
керував аматорським музичним товариством – «Академією єдинодушних»,
вивчав музичної теорії, композиторського досвіду,
самостійно ознайомлювався з творчістю італійських і віденських майстрів
(особливо обожнював В.Моцарта).
«Севільський цирульник» Дж.Россіні – 17-та опера композитора, якому виповнилося 24 роки! Вперше було поставлено в Римі у 1816 році. Усе найкраще, що накопичила за 100 років італійська музична комедія, поєдналося в «Севільському цирульнику».
|
Окрім арії в опері бувають ансамблі і хори.
РУХЛИВО-РИТМІЧНА ПАУЗА.
а) 1 група музикує на шумових інструментах, 2 – танцює;
б) зміна ролей.
ВОКАЛЬНА РОБОТА (Додаток).
РОБОТА НАД ПІСНЕЮ.
а) Демонстрація пісні вчителем.
б) Міні-бесіда про художній образ пісні.
в) Робота над текстом: Виявлення логічних вершин, дикція.
г) Робота над чистотою інтонування мелодії, правильним відтворенням її ритмічного рисунка.
д) Завершальна художня доробка.
є) Виконавський план, щоб відтворити розвиток музичного образу.
- УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
Загадки про театральні жанри. (Авторські)
Він вперше тут з’являється,
Знайомство починається
Із пісні. Скажи ти нам,
Що жанр цей –… (каватина).
|
Диригент і партитура
Починають … (увертюру).
|
Прислухайся, як Дарія
Виспівує цю… (арію).
|
–Молодці, діти. Наша уява про хорові жанри стала набагато ширше, тож запрошую до гри «Хто більше». Робота в парах: (Учні записують назви усіх вивчених хорових жанрів на картках.)
По завершенню роботи оцінюються швидкість і правильність. Діти, так ми повторили всі поняття розділу «Жанри хорової музики». Отже, зможемо проводити в інтелект-ігри.
6. ПІДСУМОК УРОКУ.
Сьогодні ми розпочали знайомство з театральною музикою, дізнались про хорові жанри на прикладі оперного шедевра Дж.Россіні «Севільський цирульник»: увертюра, каватина, арія.
Гра «Фанти і глядачі». Група учні вибирають фанти із запитаннями за темою і відповідають, а якщо не може сказати – фант віддається учням, що не в грі. У разі неправильної відповіді також учень-глядач може за бажанням забрати фант для відповіді.
Оцінювання учнів за плакатом «самооцінювання».
Домашнє завдання: прочитати коротке лібрето опери «Севільський цирульник» на сайті вчителя. Для тих учнів, у кого немає такої можливості – варіант на аркуші. (ДОДАТОК).
Додаток. Сюжет: Дія відбувається у XVIII столітті в Севільї.
Автор тексту стислого лібрето: Карпова Ю.О.
Сцена 1.
Молодий граф Альмавіва співає серенаду своїй коханій Розін. Але старий доктор Бартоло, її суворий опікун, проти!
Гр. Альмавіва кличе цирюльника Фігаро для того, щоб розробити план дій що до одруження із Розін. Але вони дізнаються, про наміри д-ра Бартоло сьогодні одружитися з Розін.
Гр.Альмавіва знову співає серенаду, але представляє себе як Ліндор і отримує прихильність Розін. За планом цирюльника Фігаро Альмавіва повинен переодягнутися солдатом і увійти в будинок Розін повідомивши, що його полк розташовано у місті і він буде жити тут. Цей план сподобався графу.
Сцена 2. Будинок доктора Бартоло.
Розіна закохується в Ліндора, і зізнається в цьому Фігаро. Вчитель музики дон Базіліо повідомляє опікуну, що в місто приїхав Альмавіва, він таємний коханець Розіни. Фігаро пропонує Розіні написати листа Ліндору і передати ним. Розіна намагається обхитрити д-ра Бартоло, та марно.
Входить Альмавіва, вдаючи п’яного солдата, заявляє, що буде жити в будинку лікаря. Протести д-ра Бартоло не домогають. Таємно гр.Альмавіва дає знати Розін що він Ліндор. З’являються служниця, цирюльник Фігаро, вчитель музики Базіліо, вчиняють галас. На такий шум входить міська варта.
Дія ІІ. Картина 1. Плутанина навіть ще більше посилюється.
Граф Альмавіва перевдягається у вчителя музики , мов той захворів, і з’являється в будинку доктора з наміром дати урок Розіні. Фігаро приходить з тазиком для гоління і заставляє доктора голитися. Поки доктор у мильній піні, закохані готуються до втечі.
З’являється справжній вчитель музики, і тільки за допомогою гаманця вдається умовити його піти додому «лікуватися». Опікун підозрює неладне та проганяє всіх з дому.
Картина 2.
Буря. Через вікно в кімнату Розіни проникають Фігаро та Альмавіва, загорнутий у плащ. Переконують у благородності своїх намірів (що Ліндор – це Альмавіва, Розін не знає). Але шляху назад немає – драбину забрав опікун.
Коли з'явились Базиліо і нотаріус, за якими послав доктор Бартоло, щоб одружитися, гр.Альмавіва підкуповує їх, щоб вони зареєстрували його шлюб з Розіною. Вчителю Базиліо він пропонує: або перстень, або дві кулі зі свого пістолета.
Поспішна церемонія ледве закінчилася, як повертається доктор Бартоло у супроводі офіцера і солдатів. І тут усе з'ясовується. Доктор навіть упокорюється такому результату, коли граф запевняє його, що не потребує посаг Розіни і той може залишити його собі. Комедія закінчується загальним примиренням.
|