6 клас
Тема: КАМЕРНО-ВОКАЛЬНИЙ ЖАНР. ПІСНЯ. (1-ша година)
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із поняттями «музичний жанр», «камерна музика», «бельканто», актуалізувати знання про жанр пісні;
розвивальна: розвивати інтелектуально-емоційну сферу учнів, творчу уяву, відчуття метро-ритму, елементарні хореографічні навички; вдосконалювати вокальні навички, розширювати мистецький кругозір;
виховна: виховувати інтерес до музичного мистецтва, естетичний смак, почуття гумору.
Тип уроку: урок-подорож, урок введення в тему.
Обладнання: синтезатор, ПК, підручник «Музичне мистецтво, Л.Масол, Л.Аристова), карта Європи, плакат «Маршрут подорожі», портрети композиторів Густава Малера, Левка Ревуцького, зображення оперного театру «Ла Скала», картки для гри «німі музиканти», картки-завдання для учнів «три пісні», презентація на актуалізацію набутих знань.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. Вхід до класу під музику «Ф.Шуберта «Серенада».
Музичне вітання.
Перевірка присутності учнів.
(Учні підходять до дошки, після вітальної частини їм пропонується не уходити, щоб провести гру.)
- АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
З якою музикою ми зустрічалися на літніх канікулах?
Гра-пантоміма «Німі музиканти». (В групах).
Утворимо 5 груп. Отримайте картки із зображенням музикантів. Завдання: показати без слів виконавців музики так, щоби інші учні здогадалися. (Опис гри нижче).
Група учнів зображують музикування (одна – на струнних інструментах, друга – на духових, третя – на ударних, четверта – спів без супроводу, п’ята – спів із супроводом).
Підсумок гри:
Всі музичні жанри можна поділити на групи: вокальні, інструментальні, вокально-інструментальні.
|
Повідомлення теми і мети уроку.
– Діти, сьогодні ми здійснимо віртуальну подорож, щоб дізнатися багато цікавого про вокальний жанр «пісня». В ході подорожі ми познайомимося з історією і особливостями цього жанру, а також із видатними діячами світу і рідного краю.
З поняттям «жанр» ми в 5 класі ознайомилися (жанри пісень). Пригадаємо про музичний жанр – це розподіл творів за певними особливостями (зміст: жартівливий, ліричний і т.д, виконавський склад – інструментальний жанр, вокальний …, умови виконання – велике чи невелике приміщення.)
- МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Наш маршрут. (Знайомимось за плакатом. Учень називає асоціацію до слова «пісня» , після чого розкривається об’єкт, учні по черзі відповідають).
- ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.
Зупинка «Печера»
Зображення печерних людей, немовляти. На нашій планеті є куточки, де люди не бачили ніколи навіть електролампочки, але пісня для них найважливіша. Це і спосіб передачі своїх почуттів, і спосіб спілкування, і спосіб попросити у природи чи бога тепла, дощу, врожаю тощо. Впізнаєте на картині найдавнішій жанр? Так, перша пісня, яку від народження чують всі люди – колискова. Це простий вокальний жанр. Він виник, щойно люди навчилися спілкуватися з іншими за допомогою звуків.
Творче завдання: Як би звучала колискова первісної людини? (Версії учнів).
Ми можемо відтворювати лише за власною уявою. Поділюсь і я своєю фантазією. Текст колискової : У-а, а-я-ха. Давайте разом поспіваємо.
Розспівування: вправа «колискова» – на утворення рівного звуковедення на звучності «піано». Виконання з транспонуванням по півтонах у висхідному порядку.
Цікаво: Німецькі дослідники стверджують: якщо перед хірургічною операцією хворому дати прослухати колискову, то необхідна доза снодійного зменшиться вдвічі.
Зупинка «Еврика»
Метод скасування. Гра «Еврика».
Сьогодні ми знайомимося з тематичним розділом підручника «Камерна музика». Поясніть письмово одним реченням термін «камерна», підпишіть картки своїм ім’ям і складіть в одну скриньку. Я зачитаю ваші письмові здогадки, не називаючи імен. (Далі демонструю міні-плакат «Камерна музика» і даю визначення терміну.)
Камерна музика – «камера» в перекладі «кімната» – твори, призначені для виконання невеликим складом музикантів.
|
До камерного жанру композитори звертаються, щоб виразити внутрішній світ людини, її захоплення і почуття.
Наприклад: жанр «Пісня». Про що можна розповісти у пісні і які почуття можна виразити піснею? (Відповіді дітей).
Пригадаємо основні ознаки пісні:
Строфічна будова, заспів, приспів.
|
Подорож до Італії
Загадка: «Країна-чобіток». (Учні відшукують на великій карті Італію).
Зупинка «Традиції Італії»
Розповідь про традиції Італії.
У кожного народу є свої традиції. Наприклад, у італійців під час весілля: у ту мить, коли наречена розламує коровай, один із гостей пришиває під столом край її сукні, до брюк нареченого.
Є і в мистецтві цікава традиція, яка взірцева для людства всього світу: (демонструється плакат «SAGRA».) Розповідь про італійську традицію вшанування митців – композиторів, художників… протягом тижня, який назвали «Sagra».
Вшануємо мистецтво Італії. Перш за все – це «візитівка» цієї країни, оперний театр «Ла Скала»у м.Мілан. (Демонстрація плакату.)
Тут весь світ дізнавався про найкращих співаків. Наприклад: Робертино Лоретті («O sole mio» в перекладі «Моє сонце»). Послухаємо цей шедевр, що зберігся в запису (фрагмент).
- Як звучав голос хлопчика-співака?
Прекрасний спів італійською мовою називається «бельканто».
А це – улюблена співуча «зірка» ваших батьків: Андріано Челентано з піснею «Confessa», в перекладі «признайся» (фрагмент).
Недаремно вважається батьківщиною пісні Італія. І не тільки піснею славиться ця країна.
Зупинка «Гвідо»
Вшануємо італійця-засновника нотної грамоти, ім’я якого Гвідо де Ареццо. Він запровадив лінії і визначив висоту звуків фа і соль, придумав складові назви нот на основі молитви до Іоанна Хрестителя (ut, re, mi, fa, sol, la).
UT queant laxis
REsonare fibris
MIra gestorum
FAmuli tuorum
SOLve polluti
LAbii reatum
Sancte Ioannes
Тепер склад «Ut» замінено на зручний «До». Так Гвідо налаштовував голоси хлопчиків на гарний спів. За правилами Гвідо ми і в наш час починаємо спів із розспівування. Гвідо – ченець, композитор, музикознавець, винахідник, теоретик музики. Розучування мелодії по руці – це його досягнення. Поспіваємо мотиви за зразком Гвідо де Ареццо.
Подорож до Франції
А тепер пісня «Братець Якоб» перенесе нас до Франції. (Звучить пісня «Братець Якоб»). Чому саме Франція? Це батьківщина популярного сучасного шансону. А пісня «Братець Якоб» – французького народу, але набула такої популярності, що її співає весь світ. Людина змалечку звикає до музики свого народу. Тому композитори часто беруть за основу народну пісню, збагачуючи її новими музичними фарбами. Такі музичні твори легко сприймаються і розуміються слухачами.
Розучимо її для вдосконалення музичної майстерності – і вокальної, і ритмічної.
1– розучування пісенної частини «Братець Якоб».
2– розучування ритмічного супроводу до пісні (трикутник, металофон, бубон та саморобні інструменти).
Подорож до Австрії
Зупинка «Пісенна симфонія»
(Звучить «Симфонія №40» В.А.Моцарта). (Не називати вголос: Австрія. Звучить «Симфонія №40» В.А.Моцарта.)
Діти, а тепер впізнайте за музикою країну. Композитор якої країни написав цю симфонію? (Відповіді учнів).
Так, це Австрія. Ми щойно почули вже знайому симфонію В.А.Моцарта, і зараз познайомимося із австрійським композитором, який у створенні симфонії звернувся до народної пісні. Це – Густав Малер, він написав незвичну «Симфонію №1», у якій розповів історію юнака, що подорожує. У ІІІ частині хлопець зустрічається з лісовими тваринами, які ховаються в хащах («Про що розповіли звірі»).
СПРИЙМАННЯ МУЗИКИ.
Діти, в оркестровому звучанні ми ледве можемо впізнати пісню «Братець Якоб». За моїм жестом руки будете упівголоса підспівувати разом зі мною на склад «на».
Густав Малер, симфонія №1 Ре мажор (ІІІ частина, фрагмент).
Аналіз музичного твору
- Як змінилася пісня в симфонічному творі?
- Які інструменти виконують мелодію?
- Як ви вважаєте, чому Густав Малер назвав цю частину «жалібним маршем»?
Повернення в Україну, зупинка «Київ»
(Звучить пісня «Од Києва до Лубен». Демонстрація пісні.)
– Ось ми і в Україні. Чи є ознаки танцювальності в пісні?
Які слова вказують на танцювальний характер?
Визначення учнями жанру пісні (жартівлива).
Бесіда із застосуванням плакату:
Вироби з коноплі
Олія, нитки, мотузки, тканини, мішки, одяг, взуття, прикраси, кінська збруя, ліжко «гамак», шафи, будівельні матеріали, сітки риболовні, косметика.
|
Повторення правил співу.
РОЗУЧУВАННЯ ПІСНІ: текст, музичні фрази.
Розучування елементарних рухів до пісні.
Пісня уславлена в інструментальній музиці різних композиторів. Слухаємо інструментальний твір, якому Лев Ревуцький, український композитор, дав назву «Пісня».
Завдання до сприймання:
Вслухайтеся і поясніть, чому композитор вибрав саме таку назву, адже твір звучатиме без слів?
СПРИЙМАННЯ МУЗИКИ: Левко Ревуцький. «Пісня».
Завдання: простежити і показати найяскравішу мить твору (кульмінація).
Аналіз музичного твору:
- У чому виявляються особливості цього твору? (Схожість на думи)
- Який характер мелодії: пісенно-розповідний чи танцювальний?
- Чи втілено в п’єсі контраст?
5. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ. «Бліц-опитування» – Презентація.
1. Якого жанру музики не вистачає: Вокальний, інструментальний, … ?
(вокально-інструментальний) .
2. Перший жанр пісні – це… (колискова).
3. Що означає «kamera»? (Кімната).
4. Що означає «бельканто»? (Прекрасний спів).
5. Який винахід Гвідо де Арецо вдосконалив мистецтво співу? (Спів по руці з назвою нот).
6. Мелодія якої пісні звучить у симфонії Густава Малера? («Братець Якоб»)
7. «Пісня» Л.Ревуцького написана для інструменту… (фортепіано).
6. ПІДСУМОК УРОКУ. «По секрету всьому світу».
Домашнє завдання:
Для всіх – прочитати «Як пісня навчила людей радіти» (стор. 8 у підручнику);
За вибором: *Доповнити плакат «Sagra» назвою декількох пісенних шедеврів Італії, прослуханих за власним вибором.
* Художнє бачення пісні.
* Група «Літератори» — знайти вірші чи прислів’я про пісню та оформити для газети.
|