1 клас
Тема: РІЗНОВИДИ МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ. СУПРОВІД.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із поняттям «музичні інструменти»; з поняттям «супровід»;
розвивальна: розвивати музичний слух, навички сприймання музичного твору, творчі здібності, увагу, розширювати музичний кругозір;
виховна: виховувати інтерес до музичного мистецтва, естетичний смак.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фортепіано, ПК, ілюстрації музичних інструментів, фонохрестоматія, відео-матеріали, набір для швидкого виготовлення саморобних дитячих маракасів (двох екземплярів).
ХІД УРОКУ
- ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
Вхід до класу під звучання пісні А.Філіпенка «Веселі музиканти»
Музичне вітання.
Перевірка готовності учнів до уроку.
- АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Командна гра «Впізнай чий це голос».
Діти, зараз пограємось з художником в країні музики – із тембром. Співаємо так:
«Впізнай чий це голос – ля-ля-ля-ля-ля». Двоє учнів з різних команд відгадують тембри голосів. (Далі інші двоє учнів і т.д. )
- МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Для того, щоб почути музику, треба її виконати. Подув вітер в очерет, з’явився звук, а людина здогадалася, як можна зробити духові інструменти. Натягнула людина тятиву мисливського лука, смикнув за неї і відпустив – зазвучала струна. Так з’явилися струнні інструменти. Стукнула людина по дуплу великої деревини, почувся шум. Спиляли люди дупло і почали грати, як на барабані. Ось і ми зробимо свій інструмент – маракаси (матеріали підготовлені заздалегідь).
Виготовлення маракасів. (1-й я роблю демонстративно, а 2-й одночасно роблять діти)
- Наші гості – музичні інструменти (ейдетика).
Демонструю дітям картки із зображенням казкових музичних інструментів.
«Інструменти ці чудові, бо не справжні, а казкові!»
- Повідомлення теми та мети уроку.
- ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.
«Міні-театр». Вчитель розповідає про кожну картку від імені музичного інструмента.
Гра «Вітер-музикант».
Свій тембр голосу має не лише кожна людина, а й кожен музичний інструмент.
Зараз подивіться відео про музичні інструменти. Завдання: послухайте звучання інструмента, вгадайте – знайдіть картинку із його зображенням. І він з’явиться на екрані.
Відео: «Музичний магазин».
ДИНАМІЧНА ПАУЗА з маракасами.
Поняття «Супровід» музичних інструментів.
Завдання учням: послухати пісню 2 рази і сказати, чи однаково звучала.
1-й раз – а капела, 2-й – із супроводом. Потім слід пояснити, де був супровід. Далі вчитель тренує учнів, виконуючі фрагменти різних дитячих пісень із супроводом і без нього. Діти повинні швидко навчитися промовляти слово «супровід» і визначати його наявність.
Про музичні інструменти складено багато пісень. Одну з них ми розучимо. Але спочатку налаштуємо голосочки на спів.
ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА.
Розспівування. (Хрестоматія 1 клас, Сидор М., Островський В., ст.10)
Наша пісенька летить
У дзвінку ясну блакить.
Ми берем її в дорогу,
Легше йти із нею в ногу.
Розучування пісні. А. Філіпенко «Веселі музиканти». (Метод «Луна». На дошці закріплені зображення музичних інструментів: скрипка, балалайка (3 куплет – у плані наступного уроку).
Метод «Ейдетика» допомагає запам’ятати «незорові» слова:
З поясненням вчителя смайлик (*) підкаже положенням губ «ті-лі-лі», інший смайлик (*) «тренді-брень».
Після розбору – виконання з увагою на відео пісні.
Виконання в русі. (Під час співу куплету учні імітують гру на інструменті, а на програш – плескають у долоні і танцювально притупують ).
СПРИЙМАННЯ МУЗИЧНОГО ТВОРУ: Д.Кабалевький «Сурмач і луна».
Аналіз твору.
Як звучала музика? (Гучно, тихо)
Що вас здивувало? (Відповіді учнів)
Що вам сподобалося у музиці?
- АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ.
«Хто на чому грає?» (Учні з’єднують лініями зображення тваринок із музичними інструментами – ДОДАТОК. Звірі-музиканти (копія на аркушах А4 ст.55).
- ПІДСУМОК УРОКУ.
Хто найкраще постарався?
Хто найбільше розвивався?
Молодці всі діточки,
Всім вам ставлю рисочку,
І до неї ще додам
Я чарівну квіточку.
(Прикріплюю на дошці стеблинку, потім квітку)
Діти, що вам сподобалося на уроці? (Учні висловлюються, а я корегую: «вгадувати інструменти – я кажу: «їх тембри» іт.д.)
Сьогодні ми дізналися, які бувають музичні інструменти, познайомилися з їх різними тембрами (голосами), навчились впізнавати супровід музики.
Вчитель: «До побачення!»
Учні: «До побачення!»
Тепер разом машемо долонькою жест:
«До нової зустрічі ВАМ!»
(На «вам» діти указують жестом руки на вчителя, а я – одночасно на них.)
|